Da bi se prijavili za program Pametni početak, Podnosioci prijave moraju da se registruju kao tim na Portal za prijavljivanje dostupan na sajtu http://www.inovacionifond.rs/cir/prijava.
Program Pametni početak je namenjen timovima koji se sastoje od najmanje 2, a najviše 5 članova, sa najmanje 51% članova tima koji su rezidenti Republike Srbije. Prijave podnete od strane pojedinca neće biti uzete u razmatranje.
Sva fizička lica koja su registrovana kao preduzetnici, nisu podobna da se prijave na program Pametni početak. Prihvatljivi Podnosioci prijava za ovaj program su timovi od 2 do 5 članova, sa najmanje 51% članova tima koji su rezidenti Republike Srbije.
Na program Pametni početak se mogu prijaviti svi neformalni timovi (koji se sastoje od najmanje 2, a najviše 5 članova). Ukoliko finansiranje bude odobreno, timovi će biti u obavezi da osnuju preduzeće u skladu sa pravilima koja su propisana Priručnikom.
Maksimalan broj članova tima je 5 (minimalan broj članova tima je 2). Svakako, ukoliko tim bude izabran za finansiranje u ovom programu potrebno je da osnuje preduzeće u skladu sa važećim Zakonom o privrednim društvima Srbije. Novoosnovano preduzeće mora biti u 100% vlasništvu najmanje 51% predloženih članova tima koji su rezidenti Republike Srbije, i nemaju udela u bilo kom drugom preduzeću u Republici Srbiji. Procenat vlasništva među članovima tima zavisi od njihovog internog dogovora. U slučaju da se tim sastoji od dva člana, oba predložena člana tima moraju biti rezidenti Republike Srbije, bez ikakvog udela u bilo kom drugom preduzeću u Republici Srbiji, i ako je finansiranje odobreno novoosnovano preduzeće mora biti u vlasništvu oba predložena člana tima.
Svaki pojedinačni član tima može učestvovati u samo jednoj Prijavi u okviru aktuelnog javnog poziva bilo kog programa Fonda. Shodno tome, prijave u kojima je ista osoba deo višestrukog ključnog osoblja neće imati pravo na finansiranje.
Program Pametni početak je otvoren za prijave koje dolaze iz svih sektora privrede i svih oblasti nauke i tehnologije. Imajte na umu da je program Pametni početak usklađen sa Strategijom pametne specijalizacije Srbije 2020 – 2027 i najmanje 50% raspoloživih sredstava Fonda u okviru javnog poziva će biti opredeljeno za prijave iz navedenih prioritetnih domena u pomenutoj strategiji.
Tim koji se prijavljuje za program Pametni početak može prijaviti samo jedan projekat u okviru aktuelnog javnog poziva za program Pametni početak, kao i za bilo koji drugi program podrške Fonda. Ako timu budu odobrena sredstva za prijavljeni projekat, dobijena sredstva moraju biti iskorišćena isključivo za projekat koji je prijavljen i odobren, bez mogućnosti njihovog korišćenja u druge svrhe i za druge projekte.
Prijave u kojima su članovi tima/ključno osoblje angažovani na drugim projektima u implementaciji bilo kog drugog programa Fonda za inovacionu delatnost, biće diskvalifikovane iz daljeg procesa evaluacije.
Bespovratna sredstva se mogu koristi na sledeće troškove:
a) Ljudski resursi (osnivači i ključno osoblje) plate/naknade za osoblje angažovano na projektu, uključujući sve doprinose i poreze na dohodak za lični rad na projektu
b) Troškovi zakupa kancelarijskog prostora i poslovne podrške (knjigovodstvene usluge, pravne usluge i sl.);
v) Oprema i sredstva potrebna za razvoj (ne uključujući korišćenu ili polovnu opremu i sredstva);
g) Eksterne usluge potrebne za dalji razvoj poslovanja.
U dozvoljene troškove u okviru ove kategorije spadaju stavke poput iznajmljivanja poslovnog prostora (kancelarije, radionice), interneta i telefona, struje i grejanja (režije), kancelarijskog materijala, troškova računovođe ili pravne podrške, ali ove stavke moraju biti direktno vezane za potrebe projekta.
Porezi, uključujući i PDV, carine i naknade spadaju u nedozvoljene troškove.
Svi korisnici Programa koji dobiju finansiranje moraju realizovati svoje projektne aktivnosti u periodu od najmanje 6 do maksimum 9 meseci.
U izuzetnim slučajevima, postoji mogućnost produženja implementacije projekta za maksimalno 3 meseca, ali je za ovo neophodna saglasnost i odobrenje Fonda za inovacionu delatnost.
Maksimalni iznos sredstava je 5.400.000,00 RSD, odnosno 90% ukupnog budžeta projekta koje Korisnik programa možete imati na raspolaganju (ne računajući iznos za mentorsku podršku).
Pored sredstava za implementaciju projekta, Fond će obezbediti 600.000,00 RSD dodatnih sredstava za troškove mentorske podrške.
U slučaju da Podnosilac prijave konkuriše za maksimalni iznos bespovratnih sredstava od strane Fonda (bez mentorske podrške) u iznosu od RSD 5.400.000,00, a ukupan budžet projekta (ne uključujući mentorsku podršku) iznosi RSD 6.000.000,00, neophodno sufinansiranje od 10% od strane Podnosioca prijave će biti RSD 600.000,00.
Udeo u sufinansiranju od strane Korisnika programa ne uključuje troškove mentorske podrške koji su u potpunosti pokriveni sredstvima Fonda.
Minimum 10% sredstava mora biti obezbeđeno od strane Korisnika programa, i to isključivo u vidu uloga u novcu. Ova sredstva mogu doći iz postojećih ili potencijalnih izvora sopstvenog, drugog privatnog ili rizičnog kapitala, finansiranja putem zaduživanja iz privatnog sektora i drugih doprinosa privatnog sektora u novcu (drugi novčani izvori mogu biti uzeti u razmatranje). Sufinansiranje od strane Korisnika programa mora biti nezavisno od Fonda. S obzirom na to da se uplate za budžet projekta vrše fazno, u 5 tranši, nije neophodno posedovati sredstva sufinansiranja u toku same prijave, već se ona uplaćuju tek nakon potpisivanja Ugovora o finansiranju i tokom implementacije projekta.
Sredstva koja se dodeljuju u okviru ovog programa su bespovratna, dokle god se troše u skladu sa pravilima definisanim u Priručniku programa Pametni Početak i Ugovorom o finansiranju.
Kompletna prijavna dokumentacija sastoji se od sledećih dokumenata:
1. Izjava Podnosioca prijave (potpisana i podneta na portalu Fonda u PDF formatu);
2. Prijavni obrazac koji mora biti popunjen u celosti i podnet u PDF formatu. On dalje sadrži:
- Detalje o predloženom rešenju i potencijalnim poljima upotrebe,
- kratke biografije suosnivača i ključnog osoblja koje će biti angažovano na projektu (maksimalno 5),
- pojednostavljen budžet projekta i
- Video snimak u maksimalnom trajanju od 3 minuta, koji predstavlja kratku video prezentaciju („elevator pitch“) koncepta proizvoda/usluge i članova tima. Video snimak mora biti na engleskom jeziku, a video link mora biti postavljen u okviru Prijavnog obrasca, u polju predviđenom za link.
Napomena: Prijavni obrazac mora biti dostavljen u potpuno istom vizuelnom i strukturnom formatu i stilu kako je dat na internet stranici Fonda.
Podnosilac prijave može podneti do tri puta suštinski istu, izmenjenu i/ili poboljšanu Prijavu koja je razmatrana za evaluaciju, bez obzira na program finansiranja Fonda. Podnosilac prijave mora dati jasan opis o tome koji su konkretni koraci preduzeti za poboljšanje projekta u odnosu na prethodne prijave (ovaj napredak se može postići, na primer, kroz rad na validaciji ideje sa potencijalnim klijentima, kreiranje demo verzije proizvoda ili sprovođenje druge aktivnosti relevantne za oblast poslovanja koje jasno predstavljaju put ka zrelijoj poslovnoj ideji).
Osnovni kriterijumi na osnovu kojih će nezavisna Ekspertska komisija ocenjivati prijave su:
a) Korisnost i konkurentska prednost predloženog rešenja, maksimalno 30 bodova
b) Tržišni potencijal, maksimalno 30 bodova
v) Kompetencije tima, maksimalno 40 bodova
Više detalja o navedenim kriterijumima možete pogledati u Priručniku programa.
Jednom postavljeni dokument se može slobodno menjati pre isteka roka za prijavu. Kada Podnosilac prijave unese finalne verzije svih potrebnih dokumenata za prijavu, neophodno je da to potvrdi pritiskom na dugme “Submit“, kako bi prijava bila poslata.
Svi angažovani nezavisni stručnjaci, članovi Komisije i zaposleni u Fondu za inovacionu delatnost su, potpisivanjem Pravilnika o zabrani konflikta interesa i tajnosti poverljivih podataka, prihvatili sve odredbe navedenog Pravilnika.
Prva faza - Nakon isteka javnog poziva, pristigle prijave pregleda osoblje Fonda sa aspekta administrativne provere, provere podobnosti i prvog skrininga.
Druga faza – Nakon prve faze, prijave dalje ocenjuje nezavisna Ekspertska komisija, koju čine eksperti iz domena investiranja u inovativne projekte i startape. Prijave ocenjene sa 75 i više bodova kvalifikuju se za uži izbor i stiču mogućnost da prezentuju svoj projekat pred članovima nezavisne Ekspertske Komisije u finalnoj fazi evaluacije.
Treća faza - Prezentacija projekata („Pitch“) koji su ušli u uži izbor pred članovima nezavisne Ekspertske komisije. Nezavisna Ekspertska komisija donosi finalnu odluku o projektima koji će dobiti finansiranje.
Podnosioci prijave mogu biti odbijeni za finansiranje po više osnova, u različitim fazama procesa evaluacije:
- Prva faza - projekti onih podnosilaca prijave koji nisu podobni za program i čije prijave nisu potpune neće biti uzeti u dalje razmatranje. Pored toga, u cilju odabira najperspektivnijih projekata, osoblje Fonda će sprovesti prvi skrining svih podobnih prijava. U ovoj fazi, osoblje Fonda će proceniti da li je sadržaj prijave zadovoljavajući i da li pruža dovoljno informacija u vezi sa utvrđenim kriterijumima za evaluaciju (naročito u vezi sa objašnjenjem prozvoda/usluge/tehnologije, konkurentske prednosti ili identifikovanog tržišnog potencijala, koji moraju biti detaljno predstavljeni u prijavi). Tim Fonda će eliminisati prijave čijem sadržaju očigledno nedostaju informacije i suština, kao što je gore navedeno. Podnosioci prijave će biti obavešteni putem elektronske pošte nakon završetka ove faze o ishodu.
- Druga faza – Prijave se procenjuju od strane nezavisne Ekspertske komisije, nakon čega se formira uži izbor projekata koji nastavljaju u narednu fazu procesa evaluacije. Podnosioci prijava čiji projekti nisu ušli u uži izbor će o tome biti obavešteni putem elektronske pošte, po donošenju odluke o užem izboru.
- Treća faza – nakon završetka celog procesa evaluacije, nakon faze finalne selekcije-direktne prezentacije projekta („Pitch“ faze), nezavisna Ekspertska komisija donosi konačnu odluku o finansiranju. Nakon ove faze, svi učesnici koji su prezentovali svoje projekte će biti obavešteni putem elektronske pošte o konačnoj odluci nezavisne Ekspertske komisije.
Nakon obaveštenja da je projekat uvršten u uži izbor, Podnosilac prijave je u obavezi da dostavi prezentaciju koja je prikladna formatu finalne faze selekcije projekata – potrebno je predstaviti projekat u vremenskom okviru do 5 minuta, dok je ostatak vremena rezervisan za pitanja nezavisne Ekspertske komisije. Prezentaciju je potrebno dostaviti Fondu u PowerPoint formatu do zahtevanog datuma, prema datim uputstvima.
Svi Podnosioci prijave dobijaju komentare na dostavljene predloge projekata. Ovi komentari imaju za cilj da pomognu Podnosiocu prijave da unapredi svoj projekat.
Podnosioci prijave za čije projekte bude odobreno finansiranje, postaju Korisnici Programa.
Pre potpisivanja ugovora, svi Korisnici Programa su u obavezi da dostave:
- Dokaz da je Korisnik Programa zvanično registrovao preduzeće i osnivače u Agenciji za privredne registre (APR);
- Dokaz da je Korisnik Programa upisan u Registar ponuđača u Agenciji za privredne registre;
- Ugovor o otvaranju posebnog bankarskog računa na koji će biti uplaćena sredstva Fonda, kao i potvrdu da nije bilo promena na tom računu;
- Potpisan obrazac „de minimis“ državne pomoći koji će dobiti od Fonda;
- Sva dodatna dokumenta po potrebi.
Neophodno je da tim koji je dobio finansiranje projekta u okviru ovog programa otvori poseban dinarski račun koji će se koristiti isključivo za projekat, s tim što se ova procedura realizuje tek nakon što tim registruje preduzeće u Agenciji za privredne registre, u predugovornoj fazi, pre potpisivanja Ugovora o finansiranju.
Sredstva namenjena projektu se isplaćuju na račun Korisnika programa po fazama (u tranšama), koje nakon završetka potvrđuje izabrani mentor. Završetak svake faze se dokumentuje odgovarajućim izveštajima kao što je navedeno u Priručniku.
Međutim, pre svake isplate Korisniku programa, Korisnik mora da dostavi Fondu izvod iz banke koji dokazuje da je Korisnik programa deponovao na namenski račun potreban iznos sufinansiranja projekta (minimum 10% od ukupnih sredstava koja se zahtevaju za datu fazu), zajedno sa odgovarajućim izveštajem. Nakon odobrenja izveštaja od strane Fonda, Korisnik programa će biti podoban za isplatu sredstava.
Predloženi članovi tima (i ostala lica koja bi bila angažovana na projektu) nije neophodno zaposliti unapred. Prilikom podnošenja prijave neophodno je popuniti prijavni obrazac sa biografijama članova tima koji će biti angažovani na projektu.
Ukoliko se utvrdi da je Korisnik programa nenamenski utrošio sredstva, Fond će umanjiti iznos svoje uplate za sledeću fazu (tranšu) u visini ovih nedozvoljenih troškova. Takođe, Fond zadržava pravo da Korisniku programa traži povraćaj celokupnog iznosa ili dela iznosa isplaćenog finansiranja u slučaju povrede Ugovora o finansiranju.
Pored finansijske podrške, ovaj program podrazumeva i mentorsku podršku koja predstavlja važan segment ovog programa. Svrha mentorskog angažovanja je maksimizacija vrednosti koju Korisnici Programa dobijaju od njihovih veština i iskustva.
Fond će dodeliti jednog Mentora sa liste mentora (koja je dostupna na sajtu Fonda), svakom Korisniku Programa, kojem se odobri finansiranje projekta, nakon sesija međusobnog povezivanja („uparivanja sa Mentorom“). Sesije međusobnog povezivanja se organizuju nakon konačne odluke o finansiranju.
Svaki Korisnik programa, će dobiti dodatnih 600.000,00 RSD za mentora i platiće mentora u skladu sa Ugovorom sa mentorom, Odobrenim budžetom projekta i Ugovorom o finansiranju projekta sa Fondom. Plan ispate mentora u procentima je definisan za ovaj program kako za svaku fazu projekta, tako i za usluge mentora.
Fond će obezbediti obrazac ugovora sa mentorom.
Ukoliko dođe do bitne promene razvoja vašeg proizvoda ili usluge, neophodno je da o tome obavestite Fond, i u saradnji sa mentorom formulišete dalji plan rada kako biste bili u mogućnosti da ostanete u programu Pametni Početak. Na osnovu novog/izmenjenog implementacionog plana, koji potvrđuje mentor, Fond odobrava ili odbija predlog.
Izveštavanje se vrši na osnovu Izveštaja o isporučenim rezultatima projekta (kroz faze), koji su odobreni i potpisani od strane mentora, a finansijska kontrola od strane Fonda se može vršiti u bilo kom trenutku.
Korisnici programa su u obavezi da bespovratna sredstva koriste u skladu sa Odobrenim budžetom projekta i Ugovorom o finansiranju.
Osoblje Fonda za inovacionu delatnost može u bilo kom trenutku da izvrši nadzorne posete Korisnicima programa, u cilju utvrđivanja da se projektne razvojne i finansijske aktivnosti odvijaju u skladu sa onim što je prijavljeno i onim što je navedeno u odobrenim projektnim dokumentima i Ugovorom o finansiranju.
Izveštaj o razvoju prototipa/MVP/pilota se ne može dostaviti Fondu pre isteka polovine ugovorenog vremenskog trajanja projekta.
Korisnici programa sve projektne aktivnosti treba da realizuju za najmanje 6, a maksimalno 9 meseci.
Detaljno se možete informisati putem e-pošte na adresu: smartstart@inovacionifond.rs.
Podnosioci prijave mogu podneti žalbu na ishod prve (administrativne) i druge (faze užeg izbora) faze evaluacije (navodeći evidentne propuste ili greške učinjene tokom procesa) ili iz bilo kog drugog razloga, podnošenjem žalbi Fondu na: smartstart@inovacionifond.rs
Žalba mora biti napisana na engleskom jeziku sa preporučenim ograničenjem od 500 reči. Fond će dostaviti zvaničan odgovor na upućenu žalbu najkasnije u roku od 8 kalendarskih dana od prijema žalbe.