Katapult je program akceleracije Fonda za inovacionu delatnost, koji je fokusiran na inovativne startap preduzeća orijentisana na rast i nudi intenzivnu obuku, uključujući mentorstvo i podršku za preduzeća, kao i bespovratna sredstva u vidu ulaznog i koinvestirajućeg granta.
Program u trajanju od tri meseca će biti organizovan jednom godišnje sa do 20 izabranih preduzeća u svakom od termina.
Naglasak će biti na mentorstvu i programu obuke prilagođenim potrebama izabranih preduzeća, u skladu sa njihovim specifičnim izazovima i potencijalom za rast. Ukoliko uslovi dozvole, biće realizovana i obuka u Beogradu ili okolini, koja će obuhvatati različite tipove aktivnosti, kao što su predavanja, radionice, sesije sa mentorima, i dr.
Sve prijave se obrađuju putem Katapult portala. Da bi se registrovao, Podnosilac prijave mora imati važeći poreski identifikacioni broj (PIB). Adresa e-pošte data tokom registracije koristiće se za svu buduću korespondenciju sa Podnosiocima prijava.
Katapult će biti otvoren za sva inovativna preduzeća, sa akcentom na oblastima koje su definisane u Strategiji pametne specijalizacije Srbije.
Startapi izvan Srbije mogu se prijaviti pod uslovom da su voljni da registruju svoje poslovanje i uspostave operativnu bazu u Srbiji. Drugim rečima, ključni članovi tima moraju biti prisutni u Srbiji.
Preduzeća koja učestvuju mogu biti međunarodno registrovana (na primer, (Delaware C-Corp,) sve dok imaju i lokalno registrovano pravno lice koje se bavi svakodnevnim poslovanjem.
Podnosilac prijave mora da ispuni sledeće kriterijume podobnosti:
• Podnosilac prijave je legalno registrovani privredni subjekat, ne stariji od šest (6) godina u vreme podnošenja zahteva za Katapult.
• Podnosilac prijave je u privatnom sektoru (najmanje 80% u privatnom vlasništvu), mikro ili malo preduzeće.
• Podnosilac prijave mora biti u većinskom vlasništvu (> 50%) osnivačkog tima preduzetnika.
Poželjno je da osnivački timovi imaju najmanje dva suosnivača da bi bili uzeti u razmatranje za program Katapult. Snaga osnivačkog tima za problem koji rešavaju i komplementarnost poslovnih sposobnosti, tehničkih veština, iskustva i znanja iz relevantne oblasti će biti predmet procene.
Katapult je intenzivan program koji očekuje da suosnivači budu angažovani sa punim radnim vremenom u svojim preduzećima. Investitori takođe imaju tendenciju da ulažu u startape sa potpuno posvećenim osnivačkim timovima.
Da bi u potpunosti iskoristili podršku i resurse Katapulta, timovi bi trebalo da budu u mogućnosti da ponude barem početnu MVP verziju proizvoda sa neophodnim funkcionalnostima prvim korisnicima ili kupcima.
Za kategoriju Ideation preduzeća su u ranoj fazi ili čak još uvek bez prihoda. Ipak, poželjno bi bilo da preduzeće ima pilot projekat i podatke o potencijalnim kupcima i potvrđenoj tražnji za proizvodom/uslugom.
Za kategoriju Scale-up preduzeće već ima definisan poslovni model, kupce i ostvaruje prihod.
Ideation kategorija pomaže osnivačima u ranim fazama razvoja proizvoda i osvajanju tržišta. U pitanju su osnivači u potrazi za tržišnom validacijom, početnom prodajom i potvrdom poslovnog modela. U ovu kategoriju su svrstani startapi koji okvirno očekuju da prikupe početni kapital od oko 100.000 do oko 1 milion evra.
Scale-up kategorija, u koju su svrstani startapi u fazi intenzivnog rasta, pruža podršku startapima koji već ostvaruju prihode sa tržišta i čiji je cilj da ubrzaju svoj rast i prikupe dodatna finansijska sredstva kroz tzv. Late Seed/Series A investicije od 500.000 do 2 miliona evra.
Program akceleracije će se odvijati istovremeno za obe kategorije. Neke oblasti i aktivnosti će biti realizovane u okviru zajedničkog kurikuluma, dok će svaka kategorija imati organizovane i odvojene aktivnosti specifične za odnosni stepen razvoja preduzeća. Prilikom dodeljivanja mentora, vodiće se računa o njihovoj ekspertizi sa jedne strane i potrebama preduzeća sa druge strane.
Nakon provere podobnosti i administrativne provere, podobne prijave prelaze u prvu fazu ocenjivanja, koja se sastoji od kvalitativne procene recenzenata i predizbora od strane Komisije za selekciju (KS), koju čine tri eksterna eksperta. Recenzenti će biti pozvani da pregledaju prijave iz oblasti njihove stručnosti, ali neće biti direktno uključeni u odluku o izboru preduzeća koja će učestvovati u programu akceleracije.
Predizbor će obuhvatati bodovanje prijava, a nakon predizbora, Komisija za selekciju će pripremiti uži spisak kandidata koji će biti pozvani na završnu prezentaciju pred članovima KS.
Selekcija će se vršiti prema pet glavnih kriterijuma:
1) Snaga tima
2) Inovacija i jedinstvenost proizvoda/tehnologije
3) Održivost i atraktivnost poslovnog modela
4) Tržišna atraktivnost
5) Izgledi za prikupljanje kapitala.
Katapult program nudi bespovratna sredstva u vidu ulaznog i koinvestirajućeg granta.
- Ulazni grantovi su u iznosu do 20.000 evra za preduzeća koja su klasifikovana u kategoriju Ideation i do 50.000 evra za preduzeća klasifikovana u kategoriju Scale-up.
- Koinvestirajući grantovi su jednaki kvalifikovanoj investiciji u maksimalnom iznosu do 300.000 evra (umanjenom za iznos dobijenog ulaznog granta).
I ulazni i koinvestirajući grantovi se dodeljuju u obliku horizontalne državne pomoći za novoosnovana preduzeća. Kao instrument bespovratne pomoći, koinvestirajući grant ne utiče na smanjenje udela vlasništva Korisnika granta.
Svi Korisnici ulaznog granta, uključeni u Katapult akcelerator, biće smatrani podobnim za prijavu za koinvestirajući grant. Ova preduzeća mogu da se prijave i dobiju koinvestirajući grant u bilo kom trenutku tokom programa akceleracije i devet meseci nakon završetka njihovog ciklusa, pod uslovom da je kvalifikovana investicija obezbeđena (da je pronađen podoban investitor) i da tokom programa nije došlo do kršenja Ugovora za akceleraciju. Preduslov za Prijavu za koinvestirajući grant je potpisan term sheet, odnosno neobavezujući ugovor između preduzeća i investitora, ili Pismo o namerama investitora.
Više informacija o kvalifikovanim investicijama i podobnim investitorima je dostupno u priručniku programa na stranici dokumenatcija.
Katapult grantovi su osmišljeni tako da budu fleksibilni i da timovima omoguće korišćenje sredstava na način koji zadovoljava njihove potrebe za rast i razvoj poslovanja.
Korisnici granta mogu koristiti dobijena sredstva u okviru sledećih kategorija:
- Troškovi tima/plate
- Usluge razvoja proizvoda, uključujući razvoj i testiranje tehnologije, istraživanje i razvoj, itd.
- Usluge poslovnog razvoja (istraživanje tržišta, razvoj partnerstva/dobavljača, angažovanje stručnih konsultanata, itd.)
- Usluge prodaje i marketinga.
- Kupovina robe neophodne za rast i razvoj preduzeća.
- Opšti troškovi (zakupnina, pretplate na tehnologiju/prijave/podatke, itd.)
Lista neprihvatljivih troškova i aktivnosti dostupna je u priručniku programa na stranici dokumenatcija.
Preduzeća koja su možda već privukla neka sredstva od investitora, ali su i dalje u ranoj fazi razvoja i potrazi za narednom rundom investicije (Seed ili Series A round), biće uzeta u razmatranje za kategoriju Scale-up.
Da, svi Podnosioci prijave će biti obavešteni o statusu Prijave tokom procesa procene putem e-pošte. Kandidati koji budu učestvovali u završnim prezentacijama će dobiti usemena saopštenja Komisije za selekciju tokom prezentacije uživo, ali za njih pisane evaluacije neće biti dostavljane.
U zavisnosti od faze razvoja preduzeća i izazova koji stoje pred osnivačima, program će pomoći učesnicima da identifikuju i postave ključne indikatore performansi i pravce unapređenja kompetencija i kapaciteta kako bi obezbedili prelazak u sledeću fazu razvoja.
Program obuke će obuhvatiti sve aspekte poslovne strategije i strategije izlaska na tržište, kroz kombinaciju struktuiranog treninga i praktičnog eksperimentisanja sa mentorima, što će uz inicijalno finansiranje u formi ulaznog granta omogućiti brži rast preduzeća.
Za realizaciju programa biće korišćen hibridni model. Većina aktinosti će biti održana u online okruženju, a ukoliko uslovi dozvole, biće realizovana obuka u Beogradu ili okolini, koja će obuhvatati različite tipove aktivnosti, kao što su predavanja, radionice, sesije sa mentorima, i dr.
Program ne predviđa obezbeđenje poslovnog prostora za učesnike.
Kvalitet i posvećenost mentora jedan je od najvažnijih preduslova uspeha akceleratora.
Mentorstvo je usredsređeno na pružanje pomoći startapima u aspektima, kao što su: planiranje strategije, postavljanje prioriteta razvoja, marketinška strategija, identifikovanje ciljnih kupaca i strategije izlaska na tržište, struktuiranje organizacionih procesa, izgradnja tima, izgradnja realnog finansijskog modela zasnovanog na zdravim pretpostavkama, itd.
Mentorstvo pružaju lokalni (sa dobrim poznavanjem srpskog i regionalnog tržišta ) i međunarodni eksperti (sa globalnom perspektivom), uspešni osnivači startapa i investitori, a sve je prilagođeno specifičnim potrebama startapa u akceleratoru.
Svakom preduzeću, učesniku akceleratora, će biti dodeljen mentor sa kojim će raditi 3 meseca (Lead mentor).
Jedan od glavnih ciljeva Katapulta je privlačenje podobnih investitora, koji uključuju grupe anđela investitora, iskusne „super anđele“, pojedinačne anđele investitore, kao i sindikate, fondove koji ulažu u početni kapital, fondove preduzetničkog kapitala, korporativne investitore ili druge privatne investitore koji ulažu u ranim fazama rasta preduzeća.
Program Katapult će biti aktivno promovisan i prezentovan lokalnim i međunarodnim investitorima. Kroz umrežavanje i događaje, poput Demo dana, Program će pomagati učesnicima akceleratora u pronalaženju potencijalnih investicionih partnera.
Preduzeća će takođe morati da rade na identifikaciji potencijalnih investitora, a kroz program akceleracije učesnici će biti upoznati sa alatima i znanjem potrebnim za povećanje efikasnosti.
Startapi koji učestvuju u programu i njihovi osnivački timovi ostaju deo zajednice Katapult.
Katapult će nastaviti da podržava startape koji aktivno prikupljaju sredstva uz mentorstvo i mogućnosti umrežavanja.
Ne. U toku procesa prijave vidimo puno ideja koje su još uvek u ranoj fazi razvoja. Takođe nije realno očekivati da će bilo koji investitor potisati sličan ugovor o poverljivosti u ovoj fazi.
Preduzeća kojima je Fond odobrio finansiranje i koja su u završnoj fazi implementacije (otprilike poslednji kvartal) mogu se prijaviti za Katapult. U praksi ovo znači da je rok za završetak implementacije projekata iz bilo kog programa Fonda kraj 2024. godine. Projekti koji se završavaju posle 1.1.2025 neće biti razmatrani.