Eipix Entertainment, svetski igrač

Posted in: Vesti- Apr 10, 2017

Uoči raspisivanja novog javnog poziva za Program ranog razvoja i Program sufinansiranja inovacija, predstavljamo kompanije koje su u prethodnim pozivima, od 2012. do 2014. godine, dobile finansiranje Fonda u okviru ovih programa. Njihovi primeri mogu da posluže kao ohrabrenje svima koji razmišljaju da nam se jave sa svojim projektima.

Predstavljamo Eipix Entertainment, proizvođaća video igara iz Novog Sada.

Eipix Entertainment, svetski igrač

Eipix Entertainment, mlada gejmerska kompanija iz Novog Sada, dobila je sredstva Fonda 2014. godine (EUR 70.880) u okviru Programa ranog razvoja za projekat Creating Worlds.  Tim novcem razvila je novu free to play (F2P) video igru Free the Witch, koja udružuje avanturističku igru zasnovanu na zagonetkama i skrivenim predmetima sa bogatim interaktivnim sadržajem, smeštenim u narativno okruženje. F2P je popularan pristup u modernoj industriji igara, a oslikava se u formi digitalnog hibrida i sastoji od freemium modela, mikro transakcija, kao i virtuelne ekonomije.

Eipix je osnovan sa idejom da se bavi proizvodnjom video igara, i kompanija je na tome izgradila svoje ime i ugled. Vrlo brzo je uspostavljen dotok kapitala sa inostranih tržišta zahvaljujući igrama tipa HOPA (Hidden Object Puzzle Adventure). Reč je o specifičnom žanru i tržišnoj niši koju je Eipix uspešno opslužio; imali su veoma brz rast, a igra koju su napravili prve godine donela im je ekskluzivan petogodišnji ugovor sa inostranim partnerom Big Fish Games iz Sijetla, jednim od najvećih izdavača casual igara na svetu. „Svake godine proizvodili smo sve više HOPA igara, da bismo pre dve godine, kada smo izbacili 22 igre u jednoj godini, dostigli status najvećeg svetskog proizvođača ove vrste igara“, kaže Igor Zarol, finansijski direktor kompanije.

Jednom gejmer, zauvek gejmer: Zarol sa jednim od najstarijih eksponata u Eipixovom “Muzeju konzola”, gde su izloženi predmeta iz privatnih kolekcija zaposlenih

Sigurni u ovoj niši, poželeli su da rade nešto novo, uvedu raznovrsnost u svoj portfolio i krenu na nova tržišta. Bili su uspešna firma u ranom razvoju sa 50 zaposlenih. Ideja je bila da se zadrži određeni nivo produktivnosti u HOPA sektoru, a da se istovremeno napravi proizvod koji bi izbacio kompaniju na tržište F2P igara za mobilne uređaje, inače najlukrativnije u industriji. Ovo je podrazumevalo nove stručne profile i proširenje ukupnih kapaciteta firme.

„Saradnja sa Fondom u tom trenutku je bila izuzetno bitna za nas. Pomoću sredstava dobijenih iz Programa ranog razvoja mogli smo da obezbedimo sve uslove kako bi dovoljan broj IT stručnjaka i drugih stručnih profila posvetio svu svoju pažnju razvoju nove igre, kao i neophodnu opremu za razvoj. Ovo nam je omogućilo da zaposlimo 20 novih ljudi. Mi ovde nemamo proizvodne mašine – ljudi su najveći kapital i najpotrebniji da bismo napravili nov proizvod,“ kaže Igor.

Novcem dobijenim od Fonda pokrenuli su čitavo odeljenje za razvoj F2P igara, koje se i danas time bavi. Igor objašnjava da je u gejmingu svaka niša veoma različita, a pokretanje novog departmana predstavlja veliki logistički i kadrovski izazov. IT stručnjaci su neophodan ali ne i dovoljan kadar. Oni danas čine oko trećine od ukupno gotovo 300 zaposlenih, a veći deo radne snage su kreativci, umetnici, crtači, dizajneri zvuka, pisci… „Sve te lepe profesije koje niko drugi ne zapošljava“, kroz smeh kaže Igor.

Exipix danas zapošljava gotovo 300 ljudi. Prosečna starost zaposlenih je 31 godina.

Iako su F2P igre uglavnom jednostavne za razvoj, upoznavanje sa novim žanrom i tržištem, kao i učenje na sopstvenim greškama, pretvorili su razvoj Eipixove prve igre u dugotrajan proces. Krajnji rezultat višemesečnog truda bio je Free the Witch, jedna od prvih F2P igara u Srbiji. Ove igre se preuzimaju besplatno, ali u okviru sebe imaju veoma razuđenu mikroekonomiju. Postoji virtuelna valuta kojom igrači trguju među sobom, kupujući, prodajući ili razmenjujući predmete i usluge koji su im potrebni da bi brže napredovali kroz igru, menjali aspekte igre po potrebi, stekli više života, ili razne kredite i druge beneficije potrebne za prelazak na sledeće nivoe. „Mi smo napravili ceo taj sistem mikroekonomije u samoj igri. Igra je zarađivala tako što se igrala, a ne tako što se kupovala. To je poslovni model koji je već postojao, ali koliko znam, u Srbiji je tada malo ko to zaista i radio“, priseća se Igor.

Igra je završena tokom projekta. Objavljena je preko Big Fish Games na svetskom tržištu.  Trenutno je još nema na mobilnim platformama, i komercijalni cilj je za sada ispunjen do pola, ali na PC platformama ima solidne ocene igrača. Znanje koje je tim Eipixa stekao tokom produkcije ostalo je njegov kapital i uloženo je u nove projekte. Igor s ponosom kaže da su na pragu da završe dva velika projekta iz domena F2P igara koji će biti jedni od glavnih proizvoda kompanije u vremenu koje dolazi. Posle Free the Witch, kompanija je nastavila da razvija i objavljuje nove naslove ovog žanra. Do sada su objavljena tri nova naslova: Hoppy Land, Nom Nom i Spiny Core, a za nastavak 2017. Eipix najavljuje nekoliko novih igara koje će u najskorijoj budućnosti biti predstavljene globalnoj publici.

“Free the Witch” je jedna od prvih F2P igara napravljenih u Srbiji, zahvaljući finansijskoj podršci Fonda za inovacionu delatnost.

Saradnju sa sa Fondom, uz napomenu da nimalo ne preteruje, Igor opisuje kao jednu od najprijatnijih i najkorektnijih koje je imao u svojoj karijeri i nemalom iskustvu sa donatorima. „Pre svega, imali smo pomoć tima Fonda od trenutka kada smo počeli da pišemo projekat pa sve dok nismo predali završni izveštaj. Nigde do sada nisam naišao na taj nivo posvećenosti, a to znači da vi nazovete, osoba u Fondu tačno zna ko ste i koji je projekat u pitanju, ne morate da objašnjavate. Jedan veoma, veoma lep protok informacija.“

I obuku za kompanije Igor navodi kao korisnu stranu saradnje s Fondom. Od međunarodnih stručnjaka su čuli „neke fenomenalne stvari o tome kako investitori vrednuju kompanije i koji sve faktori utiču na njihovu procenu vrednosti jedne kompanije“.  Kao nekome ko dolazi iz gejming industrije, u kojoj je intektualna svojina kompleksan problem, i ta oblast obuke Igoru je bila važna. „Kad radite sa izadavačima, oni najčešće traže da prava pređu na njih. Kako firma sazreva i ide ka tome da bude sam svoj izdavač, ovo pitanje postaje sve bitnije. Samim tim, iskustva iz ovog polja će nam veoma značiti u budućim aktivnostima.“

Mnogi grantovi su uslovljeni ograničenjima u pogledu načina trošenja sredstava, dodaje on, a Eipix je sa Fondom imao slobodu da kreira budžet kakav mu je zaista trebao.

Šta bi, sa današnjim iskustvom, Igor poručio kompanijama koje razmišljaju da se prijave za sredstva Fonda? „Toplo bih preporučio da se prijave – ukoliko imaju jasnu viziju i ideju šta je to što žele da rade. Ako imate dobru ideju i ako smatrate da iza nje postoji poslovni model i tržište na kojem ćete moći da je plasirate, a nemate početnog kapitala kojim biste to mogli da pokrenete, onda je Fond pravo rešenje.“

Napomine da prijavljivanje za razne druge programe zbog glomazne početne birokratije „u startu može da saseče pola potencijalnih kandidata“. Kompleksni za prijavljivanje i izveštavanje, ovi programi navode mnoge ljude da odustanu. Sa Fondom je, kaže on, upravo suprotno. „Svako ko ima dobru ideju može da konkuriše, i minimum znanja je dovoljan da se dobro napiše taj projekat. Veoma sam cenio i sam sastav žirija koji je odlučivao o tome kome će se dodeliti sredstva. Nadam se da je taj proces ostao jednako transparentan i nezavisan, i nepodložan uticajima sa strane. I to je moja dodatna preporuka u korist Fonda: kroz njihov proces selekcije možete da testirate svoju ideju i vidite da li ona uopšte pije vodu“.

Kao jednu od dobrih strana saradnje sa Fondom Igor pominje i kontakte sa mentorima, obuku „na kojoj smo mogli i da na učimo puno korisnih stvari“, i priliku da se upoznaju sa drugim firmama koje su dobile sredstva. Ostali su sa njima u veoma dobrim kontaktima, viđaju se na radnim susretima i rado razmenjuju iskustva. Igor kaže da nije bilo mnogo prilika za saradnju zbog specifičnosti industrije u kojoj Eipix posluje, što ne znači da je neće biti. „Na primer, momci iz mBrainTrain su pravi inovatori i imaju fenomenalan proizvod, pa vrlo lako mogu da zamislim saradnju koja bi povezala njihove i naše kvalitete“, kaže Igor.

Gledajući unazad, Igor primećuje da se za samo nekoliko godina tržište veoma promenilo, i da danas više nije problem napraviti igru, već prodati je. „Kada bismo se danas prijavljivali za sredstva Fonda, najveći deo budžeta tražili bismo za marketinške aktivnosti koje bi došle na red nakon proizvodnje igre. To je sada i najskuplji i najkomplikovaniji deo cele priče“, kaže on.

Eipix je nedavno objavio niz svojih F2P igara na iTunes online prodavnici, dok istovremeno održava svoju HOPA produkciju na ustaljenom nivou. „U oblasti HOPA igara ostajemo najproduktivniji razvojni tim na svetu, imamo dva velika F2P projekta čije lansiranje očekujemo do kraja godine. Uz sve to, takođe pokušavamo da se probijemo na tržišta na kojima do sad nismo bili zastupljeni“, navodi Igor. Eipixova prva VR igra trenutno je u finalnoj fazi razvoja i vrlo brzo bi mogla da se nađe u slobodnoj ponudi, čime bi postala jedna od prvih igara ovog tipa nastalih na ovim prostorima.